Svarta Segel

 
 

Två glas över midnatt
Vi ankrade i hamn
All fördärvan och otukt
Vem mindes längre mitt namn

Det sjöngs under stjärnorna
När jag från krogen återkom
Två mannar på en pir
Med en hela Jamaicarom

Så runda mina fötter
Så nattsvart min själ
Jag gick till pirens ände
För att slå dem ihjäl

Gryningstimman
Skakar flaskan ur i min hand
Jag ser svarta segel på horisontens rand

Att drömma bort dagar
I röktung dvala mina sinnen
Bäring mot Shanghaj
Dunkla källarhål utan minnen

Förr lägrade jag dem alla
Sist låg hon bara där och drog
Två dubloner för hennes tid
Tio mer på närmsta krog

Är det sumpfebern
Som gulbleker min kind
Jag bränner av hetta
Men skälver som i nordanvind

En sista flaskpost hem
Förseglad och skriven för hand
Jag ser svarta segel på horisontens rand

 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0