Älven

 
 

Jag kommer nerifrån dalen
Där folket när man är ung
Sätter en att sona
Vad ont ens farsa gjort

Jag och Jenny möttes på gymnasiet
Och hon var bara sjutton år
Vi for iväg från den här dalen
Till där fälten stod i blom

Vi drog ner emot älven
Och i älven där dök vi
Ner emot älven, så fri

Sen blev Jenny gravid
Och jag fann mig själv som far
Så innan jag ens fyllt tjugo
Hade jag kneg och en vigselring

Vi åkte ner till tingshuset
Mest för att få det gjort
Ingen fotograf och inget bröllopstal
Inga vänner och inget vin

Den kvällen drog vi ner emot älven
Och i älven där dök vi
Ner emot älven, så fri

Jag jobbar med att lägga tak
Vi är Johanssons byggkompani
Men på sistone är det ont om pass
Det har nåt att göra med ekonomin

Allt som en gång var så viktigt
Du vet, det skingras stilla som rök
Jag låtsas att jag inte bryr mig
Du låtsas att du inte minns

Men jag minns när vi drog
I min brorsas bil
Din kropp så våt och het
Intill fors och fall

Natten där på sandbanken
Jag drog dig nära
För att känna varje andetag

De minnena hemsöker mig
De sliter som maror min sömn
Var nånsin drömmen sann
Om den aldrig slog in
Eller var den alltid en lögn?

Inatt drar jag ner emot älven
Fast jag vet att älven lagts torr
Ner emot älven
Min älskling och jag







 







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0