Freden

 


Jag såg tiden före freden
Folk i uppror för frihets skull
Den vilda vackra vreden
När Imperiet slogs omkull


Knäckta ryggar under piskans hot
Aldrig mer för makt sig fogar
I ässjors sken av dån och sot
Smiddes breda svärd av plogar


Vi blev lovade en fred
En fred att vara i evig tid
Som slavar tätt på led
En dyrköpt fred till varje pris


Tunga steg ekade över heden
Där vi gick ur hem och hus
Ett sista slag att ända freden
Krossa maktens torn till grus


Jag såg dem förgäves fly
Stryka flagg och kapitulera
I krutrök grå och bett av bly
Bli ett med jord och lera


Jag såg gryningssolens sken
Skingra krigets damm och dis
På fält av blod och bräckta ben
Såg jag en fred till varje pris

 

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0